| 
SCHIMMELS |
De schoonheid van het verval is het centrale thema in mijn werk. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor schimmels en andere micro-organismen. Ik onderzoek de omstandigheden waardoor het voor micro-organismen mogelijk wordt om een ander beeld te creëren van de werkelijkheid zoals die door ons gezien wordt. Planten uit een gekozen biotoop vormen het materiaal in het onderzoek. Dat is ooit begonnen met planten uit mijn tuin en gaandeweg uitgebreid met andere plekken en tuinen. Momenteel werk ik met planten uit de schorren en slikken van de Westerschelde. Enerzijds maak ik tekeningen met composities met als doel om de esthetische aspecten van planten te visualiseren. Daartegenover plaats ik een meer oorspronkelijk, andere vormgeving van de natuur, namelijk die van de onzichtbare micro-organismen die elke plant verbindt met andere planten. Aanwezige schimmels en bacteriën creëren een bijzondere eigen vormtaal. In mijn onderzoek naar die vormtaal gebruik ik dezelfde planten als in mijn composities. Het resultaat van beide onderzoeken plaats ik naast elkaar om het contrast tussen beide vormen van esthetiek te versterken. Door resten van deze planten te vermengen met papierpulp ontstaat na droging een kartonnen voedingsbodem. Daarop maak ik een tekening van de betreffende plant. De spoorelementen uit die planten transformeren vervolgens de tekening van de betreffende plant langzaam in een nieuw beeld. Deze transformatie maakt een andere werkelijkheid zichtbaar die in de kern identiek is aan het oorspronkelijke beeld maar met een nieuwe verschijningsvorm. Het proces waarbij verschillende micro-organismen (schimmels en bacteriën ) het oorspronkelijke beeld transformeren speelt zich af in glazen dozen die ik hermetisch kan afsluiten in elk stadium. Na sluiting vertraagd het proces van aantasting, vervorming en verkleuring en verdichten de schimmels naar andere vormen. Schimmels en bacteriën hebben variabele metabolische vermogens. Dat wil zeggen dat alles voedsel is en alle omstandigheden geschikt zijn om in te overleven. Wat op termijn betekent dat de sfeer in de dozen anaeroob zal worden. De schoonheid van de oorspronkelijke plant, die wij als een vorm van esthetiek beschouwen laat ik zien in de collages die contrasteren met de esthetiek van de schimmel in de glazen dozen. Een nieuwe, eerder onzichtbare, vorm van esthetiek.
|
|
|
|